Heal ideel on 3 etappi:
1. See on rumal idee!
2. See on hea idee, aga see on teostamatu!
3. Ma ütlesin kohe alguses, et see on hea idee!
Idee väärtus seisneb selle kasutamises (Thomas Alva Edison)
... ehk kui kiiresti jõuab idee 1. etapist 3. sse!
Need ülaltoodud read said kirja pandud möödunud nädalavahetusel TEDxTartu konverentsi ideede seinale. Esimesed kaks mõtet on mul peas keerelnud juba mõnda aega ning viimase peale tulin just mainitud konverentsi käigus.
Ideed üksi pole kunagi elu edasi viinud, ikka inimesed, kes neid teoks teevad. Ja tahame me või ei taha inimesed teostavad ikka neid ideid, mis nende jaoks "head" tunduvad. Mõned kohe nii head, et nende nimel kas või surra. Enamiku puhul siiski pigem nõu ja jõuga panustama ehk moodsas keeles maksma.
Kristjan Port sõnastas samal konverentsil minu meelest väga tabavalt innovatsiooni olemuse: "Innovatsioon hädaolukorras ei mõtle välja uut lahendust, vaid võtab kasutusele juba ammu olemasoleva lahenduse ebatraditsioonilisel viisil!"
Traditsioonid on aga need, mis meid kammitsevad. Sest nad on turvalised sissetallatud rajad, mille sihtpunkt on teada. Pea ees tundmatusse hüpatakse aga ainult kas "hulluse", tugeva liidri või massipsühhoosi mõjul. Pole ime, et esmalt ollakse skeptilised.
Eilne "hullus" on aga homne meelelahutus! Rate'mist ja sellega seonduvat eneseeksponeerimist peeti mõni aeg tagasi tõsiseks friikluseks. Täna on paljudel mõistlikel ja haritud inimestel kontod erinevates sotsiaalmeedia kanalites - veelgi enam, kui sind nendes pole, polevat sind olemaski!
Friike pekstakse nende idee pärast. Entusiaste kiidetakse sama idee pärast, aga neisse ei usuta. Massid kiidavad ja tõestavad üksteisele head ideed.
Mina ei tea, kas ideed on nagu viirused, mis nakatavad inimesi. Ent kui see nii on, siis kommunikatsioon on ilmselgelt see mille teel need levivad. Seagripp ei oleks säärast paanikat põhjustanud, kui poleks sigade seast inimeste sekka kandunud. Ka idee ei teostu, kui friikide hulgast entusiastidele või entusiastidelt massidele ei levi!
Infoühiskonna eripära on, et ideede levitamine ehk kommunikatsioon ei maksa suurt midagi ja kord juba välja öeldut ei ole võimalik ka kõige suurema raha eest enam kokku korjata. Seepärast tasub alati mõtelda, kes sa selle idee kontekstis parasjagu oled - friik, entusiast või mass. Ja käitu vastavalt sellele! Ning ainus võimalus "viiruse" levikut elik idee teostumist tõkestada on sellest mitte rääkida :)